WELKOM BIJ

GARAGE DROS

Inhoud bewerken
Klik op de knop inhoud bewerken om de inhoud te bewerken/toe te voegen.

Laadpalen en elektrisch rijden: iedereen heeft het erover

Laadpalen en elektrisch rijden: iedereen heeft het erover

Als we tegenwoordig op een verjaardag zitten, op een terras dan wel binnenin de kroeg, gaat het steeds vaker over elektrisch rijden en laadpalen. Hoe ver kun je nou eigenlijk rijden op een volgeladen batterij en hoe vaak moet je opladen? En ook belangrijk: wáár? Hoe kun je laadpalen zoeken?

Welke soorten oplaadpunten zijn er?

Globaal gezien kun je op 2 manieren laden: wisselstroom en gelijkstroom. Openbare laadpalen leveren voor het merendeel wisselstroom (AC) in Europa. Automobilisten kunnen hier op verschillende vermogens laden, afhankelijk van het van het soort laadpunt. Hoe meer vermogen een laadpunt kan leveren, hoe sneller de batterij weer is opgeladen.

Waar staan de laadpalen voor elektrisch rijden?

Er zijn legio apps en websites waar je laadpalen op kunt vinden. De belangrijkste om te onthouden zijn:

Via bovenstaande websites en apps plan je eenvoudig en zorgeloos al je (zakelijke) ritten, zodat je nooit lang naar een laadpunt hoeft te zoeken.

Via welk laadpunt laad ik mijn ZOE op?

Dankzij de Caméléon-lader kun je laden op verschillende vermogens. Dit varieert van een regulier stopcontact met een laadkabel voor incidenteel gebruik tot een snellader langs de snelweg. Via een regulier stopcontact duurt opladen vanzelfsprekend het langst, aangezien dit op 2,3 kW gaat.


Hoe snel laad jij je auto weer helemaal op?

Afhankelijk van het soort laadpaal laad jij je elektrische auto in een bepaalde tijd op. Dat opladen gaat in kilowatt (kW). Gemiddeld levert een openbare laadpaal in Nederland of België 11 kW of 22 kW. Als jouw auto een batterij heeft met een inhoud van 41 kWh, kost dat iets meer dan 2 uurtjes bij de laatste. In de tabel hieronder zie je direct hoe lang de oplaadtijden zijn, bij welk vermogen.

Opladen met een Wallbox

Je kunt ook een eigen laadpunt laten plaatsen bij je huis. Dit heet een Wallbox en levert een hoger aantal kW. Het uiteindelijke vermogen van de Wallbox is afhankelijk van je thuissituatie (meterkast). Na aanpassingen kun je meestal dan tussen de 7,7kW en 22kW laden.

Laadpalen: van wisselstroom naar gelijkstroom

De Caméléon-lader zet de wisselstroom van het laadpunt zelf om in gelijkstroom om de batterij op te laden. Hiermee is een dure investering in een DC lader niet nodig. De naam Caméléon verraadt ook wat deze lader doet: hij past zich direct aan het beschikbare vermogen van het laadpunt aan, zodat je altijd op maximaal beschikbaar vermogen kunt laden.

Gelijkstroom in Nederland

Naast wisselstroom kan ook worden geladen op gelijkstroom (DC). Met gelijkstroom kan op hogere vermogens worden geladen, het zogenaamde snelladen. In Nederland zie je snellaadstations vooral langs de snelwegen terug.


Goed om te weten: snelladen en stekkers

Voor snelladen (AC en DC) worden dikkere kabels gebruikt en verschillende fabrikanten gebruiken daarvoor ook nog eens verschillende stekkers. Renault gebruikt de Europese Standaard.

  • DC Combo-stekker
    Alleen geschikt voor gelijkstroom
  • Chademo-stekker
    Alleen geschikt voor gelijkstroom
  • AC-snellaadstekker (zogeheten Mennekes-stekker)
    Dit is de Europese standaard voor AC-laden (wisselstroom) en wordt gebruikt door de Renault ZOE. Hierdoor kom je nooit voor verrassingen te staan.

Loadbalancing: oplaadpunten met 2 auto’s tegelijk

Bijna alle publieke laadpunten kunnen 2 auto’s tegelijk opladen. Maar let op: dan wordt ook het vermogen van de laadpaal over beide auto’s verdeeld en gaat het opladen dus langzamer. Dit heet loadbalancing. LED-ringen op de laadpaal geven aan door te knipperen of op te lichten, of loadbalancing actief is.

Delen: