De Alliantie Renault-Nissan heeft zijn 100.000e zero emission auto verkocht. De elektrisch aangedreven auto’s van Renault en Nissan hebben bij elkaar circa 841 miljoen zero emission kilometers afgelegd – wat gelijk staat aan meer dan 20.000 rondjes om de aarde. Daarmee is 53 miljoen liter olie bespaard en 124 miljoen kilogram CO2 niet uitgestoten.
De Alliantie Renault-Nissan heeft inmiddels al meer zero emission auto’s verkocht dan alle andere grote autofabrikanten bij elkaar. ‘Het tijdperk van de zero emission auto voor dagelijks gebruik is aangebroken’, zegt Carlos Ghosn, CEO van Renault en voorzitter van de Alliantie Renault-Nissan. ‘Nu de oplaadinfrastructuur steeds verder wordt ontwikkeld, verwachten we dat de vraag naar elektrisch aangedreven voertuigen (EV’s) alleen nog maar toeneemt. Wij blijven ons ook op de lange termijn volledig inzetten voor zero emission technologie.’
De eerste en de 100.000e
De eerste EV van de Alliantie was een Nissan LEAF. En die is in het bezit van Olivier Chalouhi. De in Silicon Valley (Californië) wonende ingenieur kocht zijn LEAF zodra het model in december 2010 op de markt verscheen.
De eigenaar van de 100.00e EV van de Alliantie is doctoraalstudent Allison Howard. Zij nam haar Nissan LEAF eerder deze maand in ontvangst en rijdt er dagelijks mee naar de Kennesaw State University in Atlanta, Georgia. ‘Hij rijdt perfect! Het is zo’n coole auto, geweldig!’, aldus de enthousiaste Howard. ‘Omdat hij volledig elektrisch is, hoef ik geen geld uit te geven aan brandstof. Voor mij als student is dat natuurlijk geweldig.’
Nissan LEAF bestverkochte EV tot op heden
Wereldwijd hebben meer dan 71.000 mensen een Nissan LEAF aangeschaft, wat het model ‘s werelds bestverkochte EV maakt. Daarmee vertegenwoordigt de LEAF meer dan de helft van het aantal wereldwijd verkochte EV’s.
De Nissan LEAF is World Car of the Year 2011, de Europese Auto van het Jaar 2011 en de Japanse Auto van het Jaar in 2011 én 2012.
Meer dan 80 % van de LEAF-kopers reed eerst een auto van een ander merk. Het merendeel van de kopers zegt dat de Nissan LEAF, die geen druppel brandstof verbruikt, hun conventioneel aangedreven auto voor dagelijks gebruik heeft vervangen.
De Nissan LEAF is met 30.000 verkochte exemplaren het meest verkocht in de Verenigde Staten, gevolgd door Japan met 28.000 verkochte auto’s en Europa, waar Nissan 12.000 LEAF’s heeft verkocht.
In de Verenigde Staten behoort de LEAF zelfs tot de top 10 van bestverkochte auto’s in San Francisco, Seattle en Honolulu.
Ook in Noorwegen staat de Nissan LEAF in de verkooptop 10. Met 4.600 verkochte exemplaren sinds 2011 is de LEAF daar Nissans populairste model. Elektrisch aangedreven voertuigen zijn in Noorwegen vrijgesteld van BTW, tol en parkeergeld en ze mogen gebruikmaken van de busbaan.
Renault marktleider in Europa met uitgebreid gamma EV’s
Sinds de introductie van de eerste elektrisch aangedreven Renault – de Kangoo Z.E. – aan het einde van 2011, heeft Renault zo’n 30.000 EV’s verkocht. De Kangoo Z.E. is bovendien verkozen tot Internationale Bestelauto van het Jaar 2012. En in Nederland Van Of the Year in 2012 toevoegen.
Renault is in Europa marktleider in de EV-markt, met een marktaandeel van 61 %. De landen waar Renault de meeste EV’s verkoopt, zijn Frankrijk, Duitsland en Italië.
Behalve de Kangoo Z.E. omvat het EV-gamma van Renault ook de Fluence Z.E sedan, de Twizy – de ideale tweezitter voor forensen – en de ZOE, de B-segmentauto die Renault eerder dit jaar introduceerde.
De Twizy is Renaults bestverkochte EV. Renault heeft sinds de introductie begin vorig jaar al 11.000 exemplaren van de Twizy verkocht.
Volgens de NEDC-testcyclus heeft de Renault ZOE een actieradius van 210 kilometer. Renault is afgelopen maart begonnen met de verkoop van de ZOE en inmiddels staat de verkoopteller al op 5.000.
Toegewijd aan een zero emission toekomst
De Alliantie Renault-Nissan is wereldwijd EV-marktleider en zet zich volledig in voor een zero emission toekomst, waarin elektrisch aangedreven voertuigen worden opgeladen met uitsluitend hernieuwbare energie.
De EV’s slaan energie op in een lithium-ion-batterij die in ieder land ruimschoots voldoet aan de daar geldende milieu- en veiligheidseisen. Ze kunnen bij ieder openbaar laadpunt opgeladen worden of gewoon thuis: in de garage of in de carport.
Foto © Autoweek.nl