Het is 1996. De wereldpers verzamelt zich in de olympische arena van Barcelona voor de presentatie van de nieuwe middenklasser van Renault. Hier staat de eerste generatie Mégane. Inmiddels staat de vijfde editie van de Megane in de showroom: een volledig elektrische versie van de populaire vijfdeurs, vol slimme innovaties.
De eerste dag van een oude bekende
26 jaar geleden zorgde de Mégane voor een aardverschuiving in het middensegment. Ik herinner het me als de dag van gisteren.
De conferentiezaal bleef donker, terwijl honderden journalisten naar binnen liepen. Vaag kon je de silhouetten van vijf auto’s ontwaren. Straks zou Renault hier twee nieuwe modellen onthullen: een vijfdeurs hatchback en een sportieve tweedeurs coupé. In de donkere zaal liep de spanning steeds verder op. Totdat de president van Renault met veel geluid en rook de twee eerste Mégane-modellen onthulde.
En de andere drie modellen dan?
Wat de drie andere modellen waren, bleef een mysterie. Pas na maanden werd duidelijk dat het ging om de cabriolet, een sedan en de Mégane Scénic. Later kwam daar nog een zesde variant bij, de break.
Zes uitvoeringen op één platform
Zes modellen op één platform is nu heel gebruikelijk. Of zelfs bescheiden. Maar eind jaren negentig zette Renault hiermee de trend. Met de Mégane kreeg Renault een groot aandeel in het middenklasse-segment. In 1997 riep de jury de Mégane Scénic uit tot Auto van het Jaar. De jury stemde niet alleen massaal voor dit vernieuwende concept, maar ook voor de gehele Mégane-reeks.
2002: de Scenic werd Grand
Ook het publiek omarmde de ruime keuzemogelijkheid en was gecharmeerd door vormgeving, interieurruimte, motorenaanbod en comfort. Uiteraard ging de Mégane mee met de techniek en trends en kreeg het een facelift. Eind 2002 verscheen de tweede generatie, dit keer in zeven modellen. De Grand Scénic werd het zevende lid van de Mégane- familie.
Spotlight op de Scénic
De Scénic werd steeds belangrijker voor Renault. Dat gold nog sterker voor de derde generatie van de Mégane, die eind 2008 werd geïntroduceerd. De sportieve R.S. kwam nog nadrukkelijker in de schijnwerpers te staan. Onder de hot hatches nam de Mégane een zeer vooraanstaande positie in, wat positief uitstraalde op de meer modale varianten.
Het accent werd verlegd naar hybride en full electric
De vierde Megane van begin 2016 zette een aantal belangrijke technologische stappen. Het accent op é verdween. In plaats daarvan lag de nadruk op de E van E-Tech. De Megane was er nu ook als plug-in hybride waarin je stadsritten volledig elektrisch en dus uitstootvrij aflegt. De stap naar een volledig elektrische Megane is dan snel gemaakt.
26 jaar lang up to date
De nieuwste Megane E-Tech past in de 26 jaar lange traditie. De aantrekkelijke vormgeving, de interieurruimte, de motorische mogelijkheden en het comfort worden in de vijfde Megane gecombineerd met milieuvriendelijkheid en een grote actieradius. De nieuwste Megane is een moderne middenklasser die de middenmoot opnieuw ver ontstijgt.